Thema: Blowing in the wind, week 4

Wim van Heteren is leerkracht van groep 8 op basisschool De Schakel in Nieuw-Lekkerland. Hij doet verslag van het thema ‘Blowing in the wind’. Dit is zijn vierde bericht over dit thema. Wim beschrijft zijn praktijken ook op zijn eigen website. Janneke Hagenaar werkt als nascholer bij De Activiteit. Janneke reageert op de beschrijvingen van Wim.

In het onderwijs is iedere dag, iedere week anders maar deze week spant de kroon: het afnemen van de landelijke Cito-toets en afsluitend op vrijdag de verjaardag van de meester. Om die reden ziet het verslag van deze week er beknopter uit. Eigenlijk is het meer een terug- en vooruitblik.

Het verslag van vorige week heeft voor een zinvolle discussie gezorgd. Voor de één boeiend en voor de ander riep het vraagtekens op. Eén van de collega’s kreeg de indruk dat ik erg lang met fase 2, de startactiviteiten, bezig was. Een andere collega scherpte aan om te komen tot een echte praktijk en dat was voor mij erg nuttig. Deze keer duurde het voor mij ook langer voordat ik echt “eigenaar” van het thema was . Een aantal gesprekken en een opbouwende mail zorgde voor een stuk helderheid.

De echte praktijk speelde voor mij een rol. N.a.v. reacties realiseerde ik me dat ik wel een erg hoog doel stelde en er daardoor misschien niet mee verder kwam. Een schoolse versie van de werkelijkheid is ook al erg mooi.

Met de kinderen heb ik dinsdagmiddag een einddoel besproken. Er kwam naar voren dat ze graag weer een middag willen houden met als doel: alle mensen die het lokaal ingaan moeten met meer kennis weer uitgaan. Hoe we dat precies doen, daar gaan we de komende tijd vorm aan geven.

Met Janneke Hagenaar bespreek ik o.a.de voortgang van het portfolio voor kinderen. Zij raadde me aan om het boek “evalueren met kinderen” aan te schaffen. Ik heb de daad bij het woord gevoegd en zal me er de komende tijd in verdiepen. Volgende week meer over deze OGO-zoektocht.

Ha Wim,
De Cito weer achter de rug,we pakken de draad weer op……
Ik volg je daarin.
Voor nu succes !
Janneke

Tags: , , , , ,