Thema: Blowing in the wind, week 7

Wim van Heteren is leerkracht van groep 8 op basisschool De Schakel in Nieuw-Lekkerland. Hij doet verslag van het thema ‘Blowing in the wind’. Dit is zijn zevende bericht over dit thema. Wim beschrijft zijn praktijken ook op zijn eigen website. Janneke Hagenaar werkt als nascholer bij De Activiteit. Janneke reageert op de beschrijvingen van Wim.

Deze week ben ik gestart om nog meer één geheel te creëren. Het “wij-gevoel” zou ik nog nadrukkelijker willen hebben. De leerlingen moeten meer zorg en verantwoordelijkheid dragen voor het thema. We bekijken met elkaar nog een keer een flipchart waarop de verdeling is gemaakt voor de presentatiemiddag. Na enige tijd komen we tot enkele mooie toevoegingen aan het geheel: een email voor vragen, een PR-commissie, een commissie die zorgt voor de structuur, het maken van een Hyvespagina enz. Hiervan heb ik geleerd: voortaan eerder doen om zoveel mogelijk “in de praktijk” te komen. Maar ja, soms ontstaan ideeën later of tipt een collega je. Op dit moment wachten we op een reactie van de wethouder, benieuwd of hij naar de plannen wil luisteren die de groep ontworpen heeft.

Corinda en Lieneke hebben inmiddels een les gegeven in groep 3. Ik heb collega Alie van Wijk gevraagd om daarvan een verslagje te maken. Omdat we nu in een fase van afronding gekomen zijn is het ook mooi om collega’s hun bevindingen te laten vertellen. Hieronder het verslag.

Op woensdag 23 februari ontvingen wij Corinda en Lieneke uit groep 8A bij ons in groep 3b. Ze hadden gevraagd of ze een presentatie over bloemen mochten geven. De klas was ontzettend benieuwd wat Corinda en Lieneke te vertellen hadden. We hadden afgesproken dat ze goed zouden luisteren hoe Corinda en Lieneke presenteerden want over een poosje gaan wij naar groep 8A om daar onze presentatie te houden. Zo kunnen we van elkaar leren! Harm was er ook om een foto van de presentatie te maken. Corinda en Lieneke hadden een mooie bos tulpen in een vaas op een tafeltje staan. Eerst vertelden ze hoe stuifmeel zich verspreid. Hiervoor maakten ze een tekening op het bord. Ook hadden ze een poster gemaakt met informatie. Maar het leukste was toen Corinda en Lieneke een bloem in stukjes gingen snijden en alle kinderen de steel, de bloemblaadjes en de stamper van dichtbij konden bekijken en bevoelen. Tot slot lieten ze nog een filmpje zien over bloemen. Na afloop stelden de kinderen nog een paar vragen. We vonden dat Corinda en Lieneke veel hebben verteld en laten zien. Ze kregen complimenten als: goed gedaan!, duidelijk verteld, ik heb er veel van geleerd! En zo is het, Corinda en Lieneke! Top gedaan!
Groeten van groep 3b

Soms ontstaan gesprekken aan de koffietafel en in de wandelgangen. Collega Carolien van der Heiden heeft deze week een leerling van groep 8B op bezoek gehad die zij als leerling heeft gehad in groep 4. Zij vertelde dat deze leerling enorm gegroeid is en was verrast over zijn rol op dit moment: directeur van het Ecologisch bureau, de naam waaronder groep 8B werkt. Daarna volgde een leuke discussie: zou deze leerling ook zo gegroeid zijn als we geen OntwikkelingsGericht Onderwijs hadden ingevoerd? Een prikkelende gedachte maar ik ben er van overtuigd dat met name juist dit de meerwaarde van OGO is. De groep 8 die genoemd wordt is de groep van collega Pauline Teeuw, waar fantastisch werk verricht wordt. Met dank aan Carolien staat hieronder een weergave van het bezoek aan groep 1-2.

Nadat alle leerlingen van groep 1-2 net weer helemaal aangekleed zijn na een intensieve gymles, komen er twee groep 8 leerlingen de klas binnen. Ze vertellen dat ze in hun klas een ecologisch bureau hebben en dat ze antwoord willen geven op vragen die gaan over onderwerpen als ‘het weer, de wind, afval enz.’
Na wat stimulatie van mijn kant, komen de kleuters met vragen:
– Wat is wind? Hoe komt het dat je harde en zachte wind hebt?
– Hoe komt er sneeuw?
– Waar blijven onze snoep en koekpapiertjes als ze door de vuilniswagen opgehaald zijn?
De twee jongens vertellen ons dat ze op onderzoek uit gaan en dat ze gaan proberen om eind van de middag het antwoord voor ons te hebben! En ja hoor… aan het eind van de middag komen ze de klas weer binnen. De twee leerlingen uit groep 8 komen mij nog bekend voor van een aantal jaren geleden toen ze in groep 4 zaten en toen ik hun juf was. Ik heb deze klas maar een kleine periode gehad, maar wat ik van de ene jongen nog weet, is dat hij best zwak was op een aantal gebieden en dat hij maar net aan mee kon komen in de klas. Nu staat hij hier vol zelfvertrouwen voor in de klas en spreekt de kleuters op hun eigen niveau toe. Zo begrijpelijk, dat echt de meerderheid hem kan volgen. Je ziet ook dat ze het reuze interessant vinden!

Wanneer ik als leerkracht even kort samenvat wat de leerlingen van groep 8 ons geleerd hebben, hoor ik achter mij de jongens tegen elkaar fluisteren: ‘hé, dit is echt wel goed voor ons portfolio… ik denk wel dat het zeer goed op gaat leveren…’
Mooi om als ‘oud-leerkracht’ deze leerlingen zelfverzekerd en vol enthousiasme voor hun thema bij mij in de klas te zien staan!
OGO: ieder op zijn eigen manier… ieder op zijn eigen niveau… iedereen een maatje meer!
Gaaf om te zien hoe deze leerling ‘gegroeid’ is…

Van Esther en Dorien kreeg ik een email: Hoi meester. De wethouder zou 18 maart (op een vrijdag) kunnen komen. De secretaresse van de wethouder vroeg ook of we wat info zouden kunnen opsturen zodat de wethouder zich kan voorbereiden.

Ha Wim,

Wat geweldig zeg dat jullie zo op inhoud samenwerken van 1 tot 8, we hadden het er tijdens de laatste groepsbezoeken al over dat we de doorgaande lijn in spel/ onderzoek écht gaan zien in jullie school. Vier en vervolg het!

Jij durft goed te reflecteren op je eigen rol Wim dat lees ik in je eerste alinea. Mooi! Daar kun je ook de l/g/m lijst voor gebruiken (zoals je weet) in dit geval voor fase 3: ( bron: De Activiteit- Alkmaar- de  Bosch)

Je waardeert jezelf dan als leerling, gezel of meester.

  • Leerling: Je leert iets “nieuws” en hebt daarbij de hulp van anderen nog helemaal nodig
  • Gezel:    Je consolideert het geleerde en hebt daarbij af en toe hulp/feedback van anderen nodig
  • Meester: Je past het geleerde zelfstandig toe, ook in complexere situaties. Je kunt anderen helpen om het te leren.

Fase 3 – Afsluiten van het thema

1. Ik ontwerp activiteiten die er op gericht zijn met de leerlingen het thema af te ronden

  • vastleggen en verslag doen
  • teksten / boek
  • foto’s / dia’s
  • video
  • presentaties
  • mondeling
  • PowerPoint
  • tentoonstelling

2. Ik zorg ervoor dat de kennis die wij willen vasthouden een plek krijgt in het themaschrift van de leerlingen

3. Ik zorg voor momenten in de groep waarbij door de leerlingen geëvalueerd wordt

  • waarover hebben wij gewerkt en hoever zijn wij gekomen
  • hoe hebben wij gewerkt en hoever zijn wij gekomen
  • mogelijke vervolgactiviteiten in beeld brengen

4. Ik ontwerp lessen die erop gericht zijn te leren

  • verslagleggen
  • aantekeningen maken
  • in beeld brengen
  • mondeling te presenteren

Ik geniet van de verhalen die je collega’s schrijven, je deelt toch zeker wel met deze jongen wat jullie zien in zijn ontwikkeling. En ik ben zo  benieuwd hoe hij er zelf overdenkt.

De wethouder doet het goed, goed voorbereiden alvorens je de discussie aan gaat. Dat is tegelijk mooi voorbereidingswerk voor jullie. Ik volg de ontwikkelingen, SUCCES!

Janneke

Tags: , , , , ,