Thema: Ik stuur je een kaartje, week 3

Barendine Punt is leerkracht van groep 1/2 op basisschool Koningin Beatrix in Ouddorp. Zij doet verslag van het thema ‘Ik stuur je een kaartje’. Dit is haar derde bericht over dit thema. Janneke Hagenaar werkt als nascholer bij De Activiteit. Janneke reageert op de beschrijvingen van Barendine.

Week 3: Het thema gaat rollen.

Door verhalen en boeken zijn we veel te weten gekomen over het thema. Ook de thematafel met o.a. de BAS plaat van het postkantoor en alle echte materialen zoals kaarten, postzegels, pakketten hebben daar aan bijgedragen. Een postzegel is dan ook geen “sticker”meer, maar een “postzegel”. En je gaat geen kaart meer aan de juf geven, maar “post bezorgen”.

In het spel in het postkantoor ga ik, met dank aan de reactie van Janneke op blog 1, een ontwikkelverhaaltje leren zien:

  1. Manipulerend bezig zijn met het geld in de kassa
  2. Kaarten verkopen, maar daarbij nog vrij statisch op je plekje achter de kassa blijven staan en eigenlijk vooral op initiatief van de klant (de juf) actie ondernemen.
  3. Zelf de juf uitnodigen om een kaart te komen kopen: “juf winkel is open hoor!”
  4. Door een postbode jas en tas op te hangen in het postkantoor wordt er spontaan post bezorgd wanneer er geen klanten zijn in het postkantoor.
  5. …wordt vervolgd!

Deze week hebben we ook brievenbussen geknutseld, een straatnaam bedacht en de brievenbussen opgehangen in onze straat: “de paarse straat” in Ouddorp. Of te wel we hebben attributen gemaakt ter verrijking van het spel. Want dat is wel de bedoeling: Dat er kaarten en brieven “geschreven” worden, dat er door de postbode post in de brievenbussen bezorgd gaat worden en dat die post dan ook nog in de goede brievenbus terecht gaat komen!

Het thema gaat al aardig rollen. Het lastige is dat er in deze groep steeds kinderen instromen waardoor je eigenlijk de fase startactiviteiten niet echt af kunt sluiten. Ieder nieuw kind heeft weer tijd en activiteiten nodig om in het thema te komen. Gelukkig gaan de kinderen van groep 1B mij daarbij helpen, want maandag komen ze het fotoverhaal over de postbode aan ons presenteren zodat ook de laatst binnen gestroomde kinderen bijgepraat worden over het thema.

Om extra te investeren in taal (woordenschat en zinsbouw) gaan we de verteltafel opstarten. Vaak doe ik dat al als startactiviteit, maar ’t was lastig een prentenboek over de post te vinden wat aansluit bij het niveau van de kinderen en de weg van een brief verduidelijkt. Door allerlei prentenboeken aan te bieden heb ik de betrokkenheid van de kinderen kunnen peilen en een keuze kunnen maken. Het wordt: ‘Kikker en pad: de brief’. Via internet een PowerPoint gevonden over dit boek. Heel handig om in te zetten wanneer de kinderen het verhaal nog onvoldoende onder de knie hebben. De tekst vereenvoudigen we zodat er bij iedere plaat een basiszin ontstaat die we inzetten aan de verteltafel. Wie meer van het verhaal kan mag dat natuurlijk inzetten!

Volgende week: Op volle toeren!

Hallo Barendine,

Een beetje late reactie deze keer ik was in Marokko voor een onderwijsproject. Geweldig om te zien dat leerkrachten en kinderen hier en daar naar dezelfde dingen op zoek zijn. Kort samengevat zou je kunnen zeggen: hoe geven we de kinderen stem in het onderwijs zodat we onze eigen inbreng als volwassene nog beter kunnen afstemmen verbinden en verdiepen.

In je verhaal van deze week lees ik dat ook, je bent steeds aan het afstemmen met de bedoeling om het resultaat te verhogen.

Je snapt dat ik erg benieuwd ben naar je ontwikkel-verhaaltjes omdat ik daar onderzoek naar doe. Dus wie weet kun je ons een beetje mee laten lezen- de foto met een korte tekst eronder, waarbij je gebruik maakt van de observatiemodellen.

Je werkt veel met foto’s om zo de kinderen die steeds instappen in jullie verhaal goed op de hoogte te brengen en tegelijk is dat een mooie kans voor de kinderen die wel bij de activiteit waren om hun verhaal te vertellen.

Wordt vervolgd!

Janneke

Tags: , ,